לאחר שחקרנו אודות חייו אברהם ואודות שני אבני דרך משמעותיות: תנועת
השומר הדתי וכפר עציון.
ברצוננו לענות על שאלת החקר:
אלו מבין
הערכים, אלו שהוא חונך עליהם בשומר הדתי בפולין או הערכים שספג בשירותו בכפר עציון
גרמו לו לדבוק במקום ולהישאר שם עד יום נפילתו?
אברהם היה פעיל
משחר נעוריו בתנועת הנוער הציונית-דתית "השומר הדתי" והיה אהוב על כל
חבריו לקבוצה ולקן.
אברהם איבד את כל בני משפחתו בזוועות השואה ובכל זאת החליט להמשיך
להילחם כדי לעלות לא"י גם לאחר שהוגלה ע"י הבריטים לקפריסין.
אברהם שהתגורר בתל אביב וברחובות ועבד כפועל, אך
בדידותו הגואה והאידיאלים בהם החזיק לא הניחו לו. "לא אשאר בעיר, בשום פנים
לא" היה אומר לקרוביו, "אינני מוצא כאן מקום עבורי, מקומי בכפר. שאיפתי
לחיות בקבוצה, להיות אדם פרודוקטיבי ולהיות מועיל לחברה בונה".
אברהם שעם פרוץ מלחמת העצמאות עבר לכפר
עציון, שאליו חש זיקה נפשית עוד מימים עברו ושם אברהם בחר להילחם ולאבד את חייו
ב"קרב האחרון".
מה גרם לאברהם לבחור להילחם בקרב האחרון, מה בכפר עציון משך את אברהם
כ"כ עד שלא הסכים לעזוב אותו ולחזור לעיר?
האם החברות הארוכה בתנועת השומר הדתי? תנועה שחינכה על ערכי הציונות
ברוח התורה, שחייבה לעלות לא"י עד גיל 25 ולהיות חבר בקיבוץ והטמיעה בחבריה
את הסיסמא: "כדור עברי צעיר אמיץ בריא כרוחו".
או שמא הימים בהם היה חבר בכפר עציון- כפר שאנשיו אחזו באדמה
בציפורניהם ולא הפסיקו להילחם ולבנות ישוב משגשג למרות כל הקשיים.
במסגרת העבודה גילינו שיש קשר בין השניים חלק מחברי קבוצת אברהם (- קבוצת הכשרה של הפועל המזרחי שהוקמה בשנת תרצ"ה-1935 על ידי
ותיקי תנועות השומר-הדתי ובני-עקיבא בגליציה המזרחית שבפולין) היו אלו שהחלו בהקמת הקיבוץ כפר עציון.
ולכן לעניות דעתנו לשומר הדתי היתה השפעה חזקה יותר על אברהם ולמעשה
אברהם קיבל את אותן החלטות שקיבלו חברי קבוצת אברהם (על אף שלא היה חבר בה, אך
שניהם היו מושפעים מאותם רעיונות ואידיאולוגיות של השומר הדתי ) רק באופן יחידני.
![]() |
קברו של אברהם |
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה